Thema-avonden

Eén tot twee keer per jaar organiseren we een informatieve avond voor ouders. Met gastsprekers over uiteenlopende opvoedkundige en educatieve onderwerpen als talentontwikkeling, drank- en drugsgebruik, positieve educatie, jongeren online en pesten. En na afloop ruimte om met andere ouders van gedachten en ervaringen te wisselen.

Maandag 25 januari 2021, 19.30 uur:

Webinar ‘HELP! Mijn kind verdwijnt in social media of gamen’

Kan je zoon zich lastig losmaken van het gamen? Zit je dochter voortdurend op Snapchat en Instagram? Lijkt het online leven soms belangrijker dan het echte leven? In deze tijd, waarin kinderen minder ruimte hebben om iets te ondernemen en af te spreken, zien veel ouders hun kind verdwijnen in gamen of social media. Daarom organiseerde de Oudervereniging samen met Laurens Veltman, psycholoog en ervaringsdeskundige, een online interactief seminar over digital awareness.

Nieuwe inzichten, ideeën en handvatten

Vanuit de theorie en zijn eigen ervaringen liet Laurens zien hoe het komt dat jongeren zichzelf gemakkelijk verliezen in de digitale wereld en waarom het als ouder soms lastig is ze te bereiken. Tijdens het webinar gaf hij onder meer antwoord op de volgende vragen:

1. Wat zijn de meest voorkomende digitale verleidingen en hoe werken deze?
  2. Hoe werkt het brein en waarom is het zo gevoelig voor de digitale wereld en social media?
  3. Waarom zijn jongeren zo geneigd zichzelf hierin te verliezen en hoe kan dit anders?
  4. Hoe sluit je aan bij de belevingswereld van je zoon/dochter zonder blind te volgen?
  5. Waarom kun je als ouder zo lastig tot je zoon/dochter doordringen en hoe kan dit anders?